HARMONOGRAM KURSU PILOTÓW WYCIECZEK I REZYDENTÓW
W TERMINIE 01.03-06.04.2025
01.03.2025 (sobota) godz. 9.00-17.00 zajęcia on-line
- Prawa i obowiązki pilota wycieczek i rezydenta:
- Zawód pilota wycieczek i rezydenta w świetle obowiązujących przepisów prawnych.
- Prawne i ekonomiczne uwarunkowania; rodzaje umów zawieranych w turystyce, w tym z kontrahentami; proces zakładania firmy (działalności jednoosobowej) i jej prowadzenia.
- Odpowiedzialność prawna organizatora turystyki, pilota wycieczek i rezydenta; konsekwencje prawne wynikające z sytuacji niestandardowych; ochrona konsumenta w umowach organizatora turystyki.
- Rodzaje i formy ubezpieczania turystów.
- Przepisy paszportowe, celne, wizowe dewizowe.
02.03.2025 (niedziela) godz. 9.00-17.00
- Rodzaje grup i specyfika obsługi imprezy turystycznej objazdowej, przyjazdowej, biznesowej, motywacyjnej, szkolnej, pielgrzymkowej, egzotycznej i imprezy pobytowej – rezydentura.
- Rodzaje bazy noclegowej, typy pokoi, zameldowanie i wymeldowanie grupy, rodzaje świadczeń hotelowych.
- Współpraca z dostawcami usług (baza noclegowa, gastronomia, firmy transportowe, lokalni przewodnicy touroperatorzy, lokalni kontrahenci).
- Rodzaje i specyfika transportu turystycznego.
- Odprawa pilota. Dokumentacja imprez turystycznych :teczka pilota, teczka rezydenta, vouchery, rezerwacje, rooming listy.
- Zasady rozliczania imprez turystycznych z klientem i touroperatorem.
08.03.2025 (sobota) godz. 9.00-17.00
- Obsługa imprezy pobytowej – rezydentura.Marketingowe i sprzedażowe umiejętności w pracy rezydenta.
- Obsługa imprez dla dzieci i młodzieży.
- Obsługa grup biznesowych i motywacyjnych.
- Obsługa imprez pielgrzymkowych.
- Tworzenie scenariuszy obsługi grupy na podstawie wybranego produktu turystycznego – metodyka przygotowania się do trasy imprezy turystycznej i jej opisu.
- Warsztat krajoznawczy pilota; umiejętność posługiwania się mapami, orientacja w terenie.
- Nawigacja GPS, aplikacje wykorzystywane w pracy pilota, nowe technologie.
09.03.2025 (niedziela) godz. 9.00-17.00
- Obsługa grup autokarowych:
- podstawienie autokaru
- kontrola autokaru
- powitanie przed autokarem i w autokarze
- sprawdzenie obecności uczestników wycieczki
- czas pracy kierowców
- animacja grupy
15.03.2025 (sobota) godz. 9.00-17.00
- Obsługa imprez samolotowych
- powitanie uczestników imprezy
- odprawa celna (customs)
- odprawa biletowo-bagażowa (chec in)
- kontrola bezpieczeństwa (security)
- odprawa graniczna dokumentów
- strefa pasażerska (air side)
- wyjście do samolotu (gate)
- niedziela) godz. 9.00-17.00
- Sytuacje nadzwyczajne: postępowanie pilota wycieczek i rezydenta w sytuacjach nadzwyczajnych np. awarie, choroba, wypadek, zagrożenia terrorystyczne, inność kulturowa.
- współprace ze służbami ratowniczymi, porządkowymi, placówkami dyplomatycznymi, ubezpieczycielami, firmami assistance)
- protokół szkód
- opieka konsularna
- przyjmowanie i załatwianie reklamacji turystów
22.03.2025 (sobota) godz. 9.00-17.00
- Sytuacje nadzwyczajne c.d.
23.03.2025 (niedziela) godz. 9.00-17.00
- Podstawy komunikowania się pilota wycieczek i rezydenta z grupą (wiedza, umiejętności, postawa), kanały komunikacyjne, wykorzystywanie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- Jak kierować grupą podczas wystąpień(zachowanie dystansu, znaczenie ubioru, kontakt wzrokowy, dobór właściwych określeń)
- Formy i zasady interpretacji dziedzictwa kulturowego, scenariusze interpretacji dla wybranych miejsc i tematów; rekwizyty
- Zarys historii, kultury i sztuki na świecie. Źródła informacji
05.04.2025 (sobota) godz.10.00 -18.00 zajęcia w Sali konferencyjnej Biura Turystyki Orion w Warszawie u. Racławicka 146
- Specyfika obsługi grup turystycznych do Azji.
- Elementy savoir- vivre’u kulturowego
- Warsztaty- emisja głosu
- Warsztaty z prezentacji dziedzictwa kulturowego
- Egzamin pisemny
06.04.2025 (niedziela) godz.9.00- 16.00
Autokarowa wycieczka szkoleniowo-egzaminacyjna po Warszawie
(praca z mikrofonem, hotel, lotnisko)