Zapraszamy na wakacje w krainie wyobraźni, gdzie za każdym rogiem czai się przygoda, a wszystko, co sobie wymarzysz może stać się rzeczywistością! Hasłem przewodnim naszych kolonii jest tworzenie – bo nie ma na świecie większej satysfakcji, niż widzieć jak pomysł zamienia się w rzeczywistość. Wiedzą o tym pisarze, projektanci, reżyserzy, aktorzy, malarze, architekci… dowiecie się i Wy.

Program kolonii składa się z dwóch bloków programowych, z których każdy prowadzi do konkretnego celu – wymyślenia fantastycznego świata i wzięcia udziały w rozgrywającej się w nim grze fabularnej oraz zaprojektowania i wykonania przez każdego z obozowiczów własnej gry planszowej. Zajęcia z obu bloków prowadzone są naprzemiennie, żeby zapewnić uczestnikom jak największą różnorodność. Jeśli tylko pogoda dopisuje codziennie odbywają się gry i zabawy na świeżym powietrzu – w czasie deszczu mamy do dyspozycji osobny budynek rekreacyjny i szereg sal warsztatowych. Odpowiednie połączone zajęcia plastyczne, warsztaty kreatywne i aktywności fizyczne w całości wypełniają czas uczestnikom.

Program Kolonii dziecięcych dla kreatywnych

Blok 1 – Stwórz własną historię

Cel: Stworzenie fantastycznego świata i wykreowanie dla każdego kolonisty unikatowej postaci, w którą wcieli się podczas rozgrywanej pod koniec wyjazdu gry fabularnej.

Struktura programu

  • Z czego składa się historia?

Na przykładzie ulubionych filmów i książek oraz obejrzanego wspólnie filmu przygodowego porozmawiamy o elementach fabuły. Na czym polegają zwroty akcji i punkt kulminacyjny? Czy zakończenie zawsze musi być zaskakujące? I co najważniejsze – co sprawia, że niektóre historie usypiają a od innych nie można się oderwać? Odpowiadając na te i inne pytania zastanowimy się, w jakiego typu historii chcielibyśmy wspólnie wziąć udział.

  • Gdzie my właściwie jesteśmy?

Rodzaj historii to nie wszystko – ważny jest też świat, w którym się odbywa. Wspólnie zmienimy Zieleniec w fantastyczne miejsce, w którym będą się rozgrywać nasze przygody. Kim są tajemnicze plemiona „rpgowców” i „otaku”, mieszkające w pobliżu, i co oznaczają ich dziwne rytuały? Kto rządzi Zieleńcem i czy aby na pewno ma dobre zamiary? Co kryje się w podnoszącej się wieczorami znad wzgórz mgle? Wspólnie zastanowimy się nad wszystkim, co zwróciło naszą uwagę w Zieleńcu i kiedy już świat dookoła nas okaże się składać z samych zagadek – przystąpimy do ich rozwiązywania!

  • Warsztaty tworzenia strojów

Suknia księżniczki czy rycerska zbroja? Poplamiony fartuch szalonego naukowca czy kosmiczny skafander? Magiczne różdżka czy samurajski hełm? Każdy bohater opowieści musi mieć odpowiedni strój i ekwipunek. Zadbamy o to, żeby pokazać obozowiczom, jak z niczego można stworzyć barwną kreację, która pozwoli im w pełni wczuć się w wybraną postać.

  • Warsztaty charakteryzacji

Warsztaty charakteryzacji – Za pomocą odpowiedniego makijażu można czynić cuda. I nie chodzi nam o szminkę i tusz do rzęs – raczej o spiczaste elfie uszy, kolorowe peruki, klejnoty na czole orientalnej księżniczki, zatrważająco prawdziwie wyglądające blizny i inne charakteryzatorskie triki, które wprawią w zdumienie niewtajemniczonych.

  • Warsztaty teatru improwizowanego

Teatr improwizowany polega na wcielaniu się w role w ramach luźnego scenariusza, który określa tylko moment początku rozgrywki i ewentualne zwroty akcji, ale przebieg i zakończenie historii jest w całości zależne od uczestników. Podczas warsztatów poczujemy się jak prawdziwi aktorzy. Popracujemy nad wyrażaniem emocji, emisją głosu, gestykulacją i dykcją, oraz nauczymy się technik pozwalających na otworzenie się podczas odgrywania nawet bardzo nieśmiałym osobom.

  • Łucznictwo

W życiu należy wyznaczać sobie dalekosiężne cele. Przyda się mały trening z łukiem w ręce, żeby przekonać się, że czasami trafienie w sam środek to nie jest prosta sprawa, ale jak już się uda przynosi mnóstwo satysfakcji. Pod okiem doświadczonego instruktora w bezpieczny sposób nauczymy się podstaw łucznictwa tradycyjnego. Kto wie, jeśli obozowiczom się spodoba, może turniej łuczniczy będzie odgrywać ważną rolę w naszej historii?

  • Szermierka

Przygody, jak wiadomo, wymagają hartu nie tylko ducha, ale i ciała. Na pewno każdemu bohaterowi opowieści dobrze zrobi odpowiednie przygotowanie. Dlatego będziemy ćwiczyć się w trudnej sztuce szermierki pod okiem doświadczonego instruktora, korzystając z własnoręcznie zrobionej bezpiecznej broni z miękkiej pianki – niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na miecz świetlny, samurajską katanę, magiczną włócznię z diamentowym ostrzem czy rodową szablę awanturniczej szlachcianki.

  • Fantastyczne rozgrywki

Nasz fantastyczny świat różni się zupełnie od tego, w którym żyjemy na co dzień. Uczniowie Hogwartu zamiast piłki nożnej grają w quidditcha – tak samo my musimy stworzyć zupełnie nową dyscyplinę sportową, dopasowaną do założeń wymyślonego wspólnie świata. Na zielenieckich łąkach nie zabraknie miejsca, żeby wprowadzić w życie każdy z naszych pomysłów – oczywiście tylko tych nie wymagających latania na miotłach i bezpiecznych dla uczestników.

  • Gra fabularna

Wspólnie stworzyliśmy świat, wybraliśmy i ucharakteryzowaliśmy naszych bohaterów, nauczyliśmy się jak ich odgrywać, zahartowaliśmy się w boju. Teraz czas na najważniejsze – terenową grę fabularną, zbudowaną na zasadzie LARPa (live-action role playing), czyli innymi słowy teatru improwizowanego, gdzie opowieść powstaje w czasie rzeczywistym, a jej przebieg jest w pełni zależny od decyzji podejmowanych przez uczestników w trakcie odgrywania wybranej wcześniej postaci. Gra odbywać się będzie na świeżym powietrzu, na terenie ośrodka i pobliskich łąkach, w przygotowanych wcześniej strojach.

Blok 2 – Stwórz własną grę planszową

Cel: Każdy kolonista, pod okiem specjalistów od gier i instruktorów rysunku, projektuje i tworzy własną grę planszową.

Struktura programu

  • Po co gramy?

Jedne gry uczą nas skojarzeń, inne pomagają wytrenować pamięć albo umiejętność kooperacji. Uczestnicy pod okiem kadry zagrają w najciekawsze gry planszowe i karciane, dobrane pod kontem wieku i walorów edukacyjnych, a potem wspólnie zastanowią się, co sprawia, że niektóre gry podobają nam się bardziej a inne mniej.

  • Praca koncepcyjna

Poznaliśmy już kilka rodzajów gier – czas zdecydować się, która najbardziej do nas trafiła. Rywalizacja czy kooperacja? Szybkość i refleks czy taktyka i planowanie? Zastanowić musimy się nie tylko nad mechaniką gry, ale i nad jej klimatem. Ogranicza nas tylko własna kreatywność. Chcesz zrobić grę o dwugłowych ośmiornicach latających pirackim okrętem po kosmosie? Proszę bardzo. Nasza kadra pomoże wcielić Twój pomysł w życie.

  • Od słowa do słowa

Żadna gra nie obejdzie się bez chwytliwej nazwy. Krótka, wpadająca w ucho i zdradzająca o czym jest rozgrywka – bez pracy nad nazwą się nie obejdzie. Natomiast już po otworzeniu pudełka każdy zaczyna poznawanie nowej gry oczywiście od instrukcji. Powinna być napisana prosto i zwięźle, ale koniecznie z poczuciem humoru. Zastanowimy się, jak ująć nasze pomysły w słowa – w końcu o słowach też dowiemy się niejednego z innych bloków programowych.

  • Warsztaty rysunku

Pomysł zacznie zmieniać się w rzeczywistość, kiedy po raz pierwszy chwycimy do ręki ołówek. Czego potrzebujemy? Planszy przedstawiającej drogę przez niebezpieczną dżunglę pełną zapomnianych azteckich świątyń czy kilkunastu kart z podwodnymi potworami prosto z baśni? Pod okiem instruktora rysunku nasze pomysły nabiorą kształtu i koloru.

  • Warsztaty rzeźbiarskie

Do niektórych gier potrzebne są pionki w różnych kolorach, do innych złote monety albo miniaturowe modele rakiet. Może przyda się też indiański totem albo znacznik pierwszego gracza w kształcie smoka? Wszystko to stworzymy własnoręcznie z modeliny, masy solnej, gliny, tkanin, drewna i innych materiałów.

  • Warsztaty kalkomanii i decoupage’u

Tak drobiazgowo przemyślanej grze należy się też przyciągające wzrok opakowanie. Na warsztatach zajmiemy się ozdobieniem kartonowego pudełka różnymi technikami. Jedna z nich to decoupage – technika polegająca na naklejaniu wzorów z papieru tak, żeby pokryte warstwą lakieru wyglądały jak ręcznie malowane. Innym do koncepcji bardziej będzie pasować nowocześniejsza w wyglądzie kalkomania – przenoszenie na wybraną powierzchnię wydruku na specjalnym papierze.

  • Chrzest bojowy

Gotowe gry trzeba oczywiście przetestować. Ten podpunkt to już czysta przyjemność i odrobina wytchnienia po trudnej pracy twórczej. Dla autora nie ma większej radości, jak widzieć własne dzieło żywe i wzbudzające entuzjazm, a entuzjazmu wśród odbiorców na pewno nie zabraknie. Obozowicze wspólnie z kadrą zagrają w każdą z nowych gier, a potem odbędzie się głosowanie. Twórcy najpopularniejszych mogą liczyć na planszówkowe nagrody!

Do tego dochodzą oczywiście typowo kolonijne aktywności

  • Games Room

Dixit, SmallWorlds, Osadnicy z Catanu, Pandemic, Bang!, Szogun… Wymieniać można by długo, bo do wykorzystania mamy kilkadziesiąt gier o różnej dynamice i stopniu trudności.

  • Wycieczka piesza

Warto czasem oderwać się od kostek, map i figurek, dlatego wybierzemy się na pieszą wycieczkę do malowniczego miasteczka Duszniki Zdrój. Chętnym umożliwimy zwiedzenie Muzeum Papiernictwa oraz wzięcie udziału w warsztatach tworzenia papieru czerpanego.

  • Ogniska z gitarą

To nieodłączna część każdej kolonii – czas na poznawanie nowych ludzi, rozmowy, wymianę wrażeń i snucie rozmaitych historii.

Nasze metody

Korzystając z wieloletniego doświadczenia w organizacji obozów gier fabularnych dla młodzieży zaprojektowaliśmy kolonie wprowadzające uczestników w nieograniczony świat wyobraźni. Zajęcia stymulujące naturalną dziecięcą kreatywność pozwolą nam wspólnie z uczestnikami stworzyć niepowtarzalny program, idealnie dopasowany do potrzeb i możliwości grupy. Rozbudzimy w obozowiczach potrzebę tworzenia, a potem dostarczymy im narzędzi i umiejętności, potrzebnych do jej zaspokojenia. W jaki sposób?

Tworzenie to proces, którego składowe są stałe – niezależnie od tego, czy chodzi o stworzenie arcydzieła, zbudowanie własnej firmy czy narysowanie laurki z okazji dnia mamy. Zaczynamy od inspiracji – coś powoduje, że pojawia się pomysł i chęć do działania. Potem przychodzi czas na koncepcję – ujmujemy naszą wizję w ramy konkretnego projektu. Wreszcie możemy zabrać się za realizację – z ulotnego pomysłu powstaje coś realnego, co zmienia otaczającą nas rzeczywistość.

Na tej zasadzie skonstruowaliśmy program kolonii. Każde zajęcia są powiązane z następnymi, żeby zgodnie z przedstawionym powyżej schematem doprowadzić do stworzenia czegoś nowego – własnej gry planszowej albo porywającej fabuły teatru improwizowanego. Uczestnicy kolonii są mobilizowani do twórczego myślenia, podejmowania decyzji, planowania i współpracy z grupą.

Podczas tworzenia programu wykorzystaliśmy nowoczesne metody edukacyjne, które zyskują coraz większą popularność w systemach szkolnictwa na całym świecie, przede wszystkim elementy dramy, czyli uczenia się poprzez doświadczanie. Zajęcia dramowe opierają się na naturalnej dla dziecka potrzebie podejmowania ról, która prowadzi do wzrostu aktywności i zaangażowania. Badania pokazują, że uczestnicy dramy lepiej odnajdują się w sytuacjach społecznych, odznaczają się wyższym poziomem empatii, posiadają wyższe kompetencje w zakresie nawiązywania kontaktów interpersonalnych i efektywniej rozwiązują różne problemy.

Zajęcia na Koloniach dla Kreatywnych są połączone w powiązane przyczynowo-skutkowo bloki programowe, co daje dziecku poczucie celowości i zwiększa jego zaangażowanie. Uczestnicy mają bezpośredni wpływ na treść i formę zajęć. Jednocześnie wystrzegamy się nużącej jednostajności – po warsztatach plastycznych przychodzi czas na aktywną zabawę na świeżym powietrzu, panel dyskusyjny poprzedza nauka łucznictwa albo szermierki, wiedza jest przekazywana w sposób ciekawy i interaktywny, a punkty programu wymagające skupionej uwagi nie trwają dłużej niż godzina lekcyjna.

Nasze atuty

  • Program kolonii zaprojektowany jako spójna całość
  • Warsztaty połączone w bloki programowe
  • Zajęcia rozbudzające kreatywność i angażujące całą uwagę uczestników
  • Dużo aktywności na świeżym powietrzu
  • Zajęcia plastyczne z wykorzystaniem różnorodnych materiałów
  • Młoda, pełna pasji kadra z doświadczeniem pedagogicznym
  • Sprawdzony ośrodek wypoczynkowy w pięknej lokalizacji